Neurologiczne bóle kręgosłupa

Przyczyny bólu kręgosłupa

Bóle kręgosłupa są najczęstszym powodem zgłaszania się pacjentów do lekarza pierwszego kontaktu. Głównie dotyczą odcinka lędźwiowego i narastają wraz z wiekiem, szczególnie u osób pracujących fizycznie bądź wykonujących prace w pozycji siedzącej. Przyczyn ich występowania to na przykład:

– zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa,
– choroby krążków międzykręgowych,
– stan zapalny w stawach kręgosłupa,
– choroby reumatyczne,
– urazy,
– zapalenia kości i stawów w okolicy kręgosłupa,
– nowotwory.

U większości pacjentów bóle kręgosłupa ustępują samoistnie bądź znacząco słabną w ciągu trzech miesięcy. Większość z nich ma łagodny charakter i wymaga niewielkiej interwencji farmakologicznej bądź rehabilitacyjnej w celu uzyskania poprawy.

Diagnostyka

W celu znalezienia przyczyny bólu kręgosłupa i postawieniu prawidłowej diagnozy niezbędne mogą być badania obrazowe takie jak RTG, TK lub rezonans magnetyczny.

Wyżej wymienione badania pozwalają na dokładniejszą ocenę elementów kostnych po urazach, przy ocenie zmian zwyrodnieniowych, wadach rozwojowych, osteoporozie i wielu innych patologiach. Są to badania nieinwazyjne, trwające od kilku do kilkudziesięciu minut.

Leczenie

Bóle kręgosłupa są różne i w zależności od przyczyny ich wystąpienia stosuje się inne metody leczenia, dlatego odczuwając ból najlepiej zgłosić się do lekarza POZ, który  po zebraniu wywiadu postawi właściwą diagnozę i zleci odpowiednie leczenie. W przypadku zmian zwyrodnieniowych będzie to rehabilitacja i fizykoterapia, w przypadku przepukliny potrzebne będzie leczenie operacyjne, pomocne będą również leki przeciwbólowe i przeciwzapalne.  

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Poniżej przedstawiamy kilka zasad, które pozwolą uniknąć problemów z kręgosłupem w przyszłości.
1. Utrzymuj zdrową dietę i wagę – pamiętaj w JKmed przyjmuje Dietetyk, który może Ci pomóc, więcej na: magdadietetyk.pl
2. Zostań pod nadzorem lekarza – możesz wybrać lekarza pierwszego kontaktu składając elektronicznie deklarację POZ w JKmed w mniej niż minutę – kliknij tu.
3. Unikaj długotrwałej bezczynności bądź spoczynku na łóżku.
4. Pamiętaj o rozgrzewce i rozciąganiu przed rozpoczęciem ćwiczeń fizycznych.
5. Zachowuj właściwą postawę ciała.
6. Noś wygodne, niskie buty zamiast obcasów.
7. Sypiaj na materacach o średniej twardości, pozwoli to zminimalizować skrzywienia kręgosłupa.

Cierpisz na neurologiczne bóle kręgosłupa?
Zamów dziś wizytę neurologiczną w JKmed!

Call Now Button