Podstawowe zasady zdrowej diety

Podstawowe zasady zdrowej diety

Samo słowo dieta może mieć wydźwięk pejoratywny, ponieważ kojarzy się z ogromnymi wyrzeczeniami, głodem, zmęczeniem. Tymczasem każdy z nas jest na diecie, bowiem jest to po prostu nasz sposób odżywiania, zdrowy lub niekoniecznie.

Czym w takim razie jest zdrowa dieta?

Tak naprawdę nie ma uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ każdy z nas jest w innej kondycji fizycznej oraz prowadzi inny tryb życia. Określony sposób odżywiania może być korzystny dla jednej osoby, a jednocześnie szkodliwy dla innej.
Jednak biorąc pod uwagę osoby nie zmagające się z żadnymi chorobami i dolegliwościami, chciałabym wyróżnić kilka zasad zdrowej diety:

1. Urozmaicenie – dieta nie powinna być monotonna, ale urozmaicona, tak by dostarczyć wszystkich składników odżywczych. Mam na myśli zróżnicowanie pod kątem dodatków węglowodanowych (rozmaite kasze, ryż, makaron), białka (różne rodzaje mięsa, ryb, warzywa strączkowe), tłuszczu oraz warzyw i owoców.

2. Regularne posiłki – zaleca się częste jedzenie, małych objętościowo posiłków. W praktyce dobrze sprawdza się jedzenie 4 lub 5 posiłków dziennie w regularnych odstępach. Oczywiście ilość i pory jedzenia również należy dostosować do indywidualnych preferencji.

3. Woda – należy nawadniać się regularnie przez cały dzień, warto wypijać ok 2 l wody dziennie, ale ilość ta też jest oczywiście zależna m.in. od stanu zdrowia i aktywności fizycznej. Oczywiście mowa o wodzie bez cukru i dodatków smakowych!

4. Unikanie głodówek – zbyt restrykcyjne ograniczenia kaloryczne mogą prowadzić nie tylko do pogorszenia samopoczucia, ale również do poważnych konsekwencji zdrowotnych. Nawet w przypadku diet redukcyjnych, nie należy się głodzić!

5. Produkty jak najmniej przetworzone – wbrew pozorom znalezienie takich produktów w dzisiejszych czasach nie należy do najłatwiejszych. Jednak zasada jest taka, że im krótszy skład tym lepiej, zachęcam zatem do czytania składów na opakowaniach. Oczywiście warto również przygotowywać posiłki od podstaw i unikać półproduktów, o daniach typu fast food nie wspominając.

6. Ograniczenie cukru i soli – cukier to jeden z największych przeciwników na drodze do zdrowia i szczupłej sylwetki. Powszechnie wiadomo, że słodycze są bardzo niezdrowe, ale okazuje się, że cukier dodawany jest niemal do wszystkich produktów na sklepowych półkach – ponownie zachęcam do czytania składów.
Informacja szczególnie ważna również dla rodziców – proszę zwrócić uwagę na skład produktów przeznaczonych dla dzieci i niemowląt (m.in. kaszki, płatki) – tam również można znaleźć mnóstwo zbędnego cukru.
Podobną sytuacje mamy z solą, również należy ją ograniczyć, a ogromne jej ilości można znaleźć w produktach wysoko przetworzonych.

7. Produkty sezonowe – warto jeść te warzywa i owoce na które akurat jest sezon, bo są wówczas najbardziej wartościowe.

8. Ograniczenie używek – o tym że nadmierne spożywanie alkoholu nie sprzyja zdrowiu, wiedzą wszyscy, natomiast jak wygląda sytuacja z kawą? Do niedawna była to kwestia sporna, jednak według najnowszych badań spożywanie 3-4 filiżanek kawy dziennie może mieć nawet korzystny wpływ na nasze zdrowie. Natomiast podobnie jak ze wszystkim, również z kawą nie należy przesadzać.

Autor: Magdalena Sadowska – Dietetyk
Więcej informacji i kontakt bezpośredni: www.magdadietetyk.pl
Call Now Button