Stawy skokowe – po wizycie u ortopedy

Z reguły po wizycie u ortopedy musimy zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt medyczny oraz rozpocząć rehabilitację w poleconym przez lekarza miejscu lub/i we własnym zakresie.

Stabilizatory, ortezy i opatrunki gipsowe

Te urządzenia chronią i stabilizują staw skokowy. Są dobierane w zależności od rodzaju i ciężkości urazu. Zapytaj swojego ortopedę, czy i w jakim stopniu możesz obciążać uszkodzony staw skokowy.

Skręcenie stawu skokowego

Skręcenie stawu skokowego to wynik urazu, który prowadzi do obrażeń torebki i wiązadeł stawowych. Najczęściej występuje podczas aktywności fizycznej. W większości przypadków dochodzi do niego podczas zgięcia podeszwowego i odwracania stopy. Z reguły ma to miejsce w czasie biegu, zeskoku lub poruszania się po nierównym podłożu.

Objawami świadczącymi o skręceniu stawu skokowego są:

  • silny i ostry ból, najczęściej po bocznej stronie, nasilający się podczas ruchu stopą
  • tkliwość w miejscu urazu
  • wylew podskórny i zasinienie skóry
  • utrudnione chodzenie oraz wspięcie na palce
  • zmniejszona ruchomość stawu

Trzy stopnie skręcenia i uszkodzenia więzadeł:

I stopień – naciągnięcie

Ból jest niewielki, nieznacznie przeszkadza w chodzeniu. Pojawia się nieduży, szybko ustępujący obrzęk. Zwykle wystarcza przykładanie zimnych kompresów, odpoczynek, ograniczenie do minimum chodzenia oraz usztywnienie stawu skokowego opaską elastyczną.


II stopień – naderwanie

Ból utrudnia, a często uniemożliwia chodzenie. Obrzęk jest spory, pojawia się także krwiak. Może być wyczuwalna lekka niestabilność stawu skokowego. W takiej sytuacji trzeba koniecznie umówić wizytę u ortopedy.


III stopień rozerwanie

Paradoksalnie, w momencie urazu ból może być mniejszy niż w przypadku naderwania, ale podczas chodzenia jest znacznie większy. Może w ogóle uniemożliwiać obciążanie chorej stopy i zmusić do poruszania się o kulach. Obrzęk i krwiak są duże. Występuje niestabilność stawu.

W przypadku uszkodzeń II i III stopnia ortopeda może zalecić unieruchomienie w ortezie lub w szynie gipsowej w okresie od 3 do 6 tygodni. Może też założyć najpierw opatrunek gipsowy, a potem stabilizator. Pamiętaj, aby w tym czasie nie obciążać chorej kończyny i chodzić o kulach.

Nieleczone lub nieodpowiednio leczone skręcenie stawu skokowego może spowodować powstanie niestabilności stawu lub późniejszych zmian zwyrodnieniowych.

Rehabilitacja stawu skokowego

Rehabilitacja pourazowa stawu skokowego obejmuje fizykoterapię (pole magnetyczne, ultradźwięki, laser, krioterapia, jonoforeza, masaż wirowy) oraz kinezy terapię (ćwiczenie ruchowe).

Ćwiczenie pomagają przywrócić elastyczność. To wspomaga gojenie i umożliwia powrót do normalnej aktywności. Zapytaj swojego ortopedę, które z tych ćwiczeń możesz wykonywać samodzielnie.

 

Ćwiczenia z ruchomości stawu skokowego

  • Umieść wałek pod stopą. Zamiast wałka możesz wykorzystać np. dużą butelkę.
  • Turlaj go, nie odrywając podeszwy od wałka tak, aby wykonywać ruch w stawie skokowym do środka (pronacja) i na zewnątrz (supinacja).
  • Wykonuj ćwiczenia w wolnym tempie przez około minutę, po tym czasie zmień nogę.

Powtórzenie: 20, serie: 1 – 2, czas pracy: 1 min

Ćwiczenia stawy skokowego na wałku

  • Ustaw stopę na wałku, wyprostuj się.
  • Wykonaj ruch toczenia wałka do przodu i do tyłu, zginając i prostując stopę.

Powtórzenia: 15 – 2, serie: 3 – 4, czas pracy: 30 s

Ćwiczenia stawu skokowego na stepie

  • Ustaw step tak aby jedna strona była 10 – 15 cm wyżej niż druga (możesz także ćwiczyć na innej pochyłej powierzchni, na przykład na podjeździe).
  • Unieś brzeg zewnętrzny stopy, nogi niżej i utrzymaj napięcie przez 2 – 3 s.

Powtórzenia: 10 – 15, serie: 3, czas pracy: 0,5 – 1 min

Rozciąganie mięśnia płaszczkowatego na stopniu

  • Stań na stopniu tak, aby w nodze rozciąganej pięta i śródstopie znalazły się poza stopniem.
  • Ugnij lekko kolano stopy rozciąganej. Opuść piętę jak najnizej i utrzymaj pozycję rozciągania około 30 s. Po trzech powtórzeniach zmień stronę.

Powtórzenia: 3, czas pracy: 30 s

Rolowanie łydki

  • Umieść wałek pod łydką, tuż pod ścięgnem Achillesa. Unieś pośladki. Stopę nogi nierolowanej oprzyj o podłoże. Zegnij kolano nogi nierolowanej. Oprzyj przedramiona o podłoże.
  • Przetocz się na wałku do przodu. Na końcu ruchu wałek powienien się znaleźć poniżej dołu podkolanoowego. Zwróć uwagę, aby podczas ruchu biodra były uniesione. Roluj łydkę przez 0,5 – 1 min, potem zmień nogę.

Jak mogę zapobiegać problemom ze stawami skokowymi?

Nawet po wyleczeniu kontuzji Twoje stawy skokowe będą wymagały odpowiedniego postępowanie. Aby odzyskać pełną sprawność i zapobiec przyszłym problemom:

  • Dbaj o stawy skokowe, kiedy uprawiasz sport. Pamiętaj, aby nosić buty odpowiednie do danej aktywności oraz rozciągaj mięśnie stóp i nóg przed i po każdym treningu.
  • Noś stabilizator lub owijaj staw bandażem elastycznym, aby zapewnić wsparcie stawu skokowego. Zapytaj lekarza, jaki rodzaj stabilizatora będzie odpowiedni dla Ciebie.
  • Kontynuuj wykonywanie ćwiczeń. Pomogą one zwiększyć stabilność stawu skokowego i zapobiec kolejnym urazom. Wykonuj takie same ćwiczenia jak podczas rekonwalescencji.

Potrzebujesz więcej informacje? Zarejestruj się do ortopedy.

Wizyta NFZ
e-rejestracja
Zadzwoń
58 572 55 00
Napisz
rejestracja@jkmed.pl
Call Now Button