Upały

JKmed Medycyna Rodzinna Wejherowo Lekarze rodzinni

Tegoroczne lato postanowiło nas zaskoczyć idealną pogodą na wakacje.  Już od maja doświadczamy wysokich temperatur, brak opadów deszczów i susz. Gdy jesteśmy na wakacjach,  nad wodą czy na wolnej przestrzeni, wysoka temperatura nie jest aż tak odczuwalna i nie zaszkodzi nam. Niestety dużo ciężej jest znieść upał w mieście, w atmosferze pod wpływem intensywnego promieniowania słonecznego i wysokich temperatur zachodzą reakcje chemiczne, dochodzi do tego że smog utrudnia oddychanie, drażni oczy i skórę. Jak taka pogoda wpływa na Nasz organizm i samopoczucie? Na to pytanie i jak się przed tym chronić odpowiemy Państwu w dalszej części tego artykułu.

 

7 złotych zasad

Nie potrzeba rewolucyjnie zmieniać własnych nawyków żeby uchronić się przed działaniem upałów. Wystarczy zwiększyć dozę zdrowego rozsądku. Jest kilka złotych zasad podczas upałów, których stosowanie ułatwi Państwu egzystencję przez następne upalne dni.

  1. W godzinach 10:00-16:00 nie planujemy zwiększonego wysiłku fizycznego i unikamy kontaktu z słońcem. Jednak czasami musimy w tych godzinach wyjść na zewnątrz, wtedy chronimy się w cieniu, nosimy kapelusze i czapki z daszkiem, okulary przeciwsłoneczne z filtrem UVA i UVB
  2. Jeżeli chcemy poprawić kolor swojej skóry nie wystawiamy się na jednokrotną wielogodzinną ekspozycję na słońce. Ważne jest by czas ekspozycji na promienie słoneczne zwiększał się stopniowo, od kilku minut do max 20-30 min. dziennie
  3. Przed wyjściem na bezpośrednie słońce należy posmarować się kremem z wysokim filtrem (anty-UVA i anty-UVB) i pamiętać o ponownym nakremowaniu co 2-3 godziny.
  4. Należy odpowiednio nawadniać organizm przez cały dzień, nie wystarczy jednorazowo wypić kilka litrów wody, dla ułatwienia można odmierzyć poziomy markerem na butelce wody i zaznaczyć godzinę do której powinniśmy daną ilość wypić. Podczas upałów zalecane jest wypicie min 4 litrów płynów, najlepiej z elektrolitami.
  5. Ubiór w jakim chodzimy też ma duże znaczenie dla organizmy. Powinniśmy ubierać się w jasne, lekkie ubrania z naturalnych tkanin i przewiewne obuwie lub sandały.
  6. W upały spędzamy większość czasu w pomieszczeniach, należy je wietrzyć i schładzać. Jednym z sposobów ochładzania pomieszczenia jest rozwieszanie mokrych prześcieradeł lub ręczników, ustawienia misek  z lodem i zamykanie okien od zachodniej i południowej strony.
  7. W ciągu dnia należy się także odświeżyć, w ten sposób schładzamy także organizm. Bierzemy prysznic lekko ciepłym prysznicem.

Drodzy Pacjenci jeśli poczujecie się gorzej, będzie Was coś niepokoiło w te upały, zapraszamy Was do naszej przychodni do lekarza pierwszego kontaktu.

 

Lekarz POZ radzi

Dzieci, osoby starsze jak i nadużywające alkohol szczególnie źle znoszą upały. Dodatkowym obciążeniem organizmu w ciepłe dni jest otyłość i nadwaga, a także przewlekłe choroby. Bardzo ważne jest by większą uwagę zwrócili pacjenci chorzy, którzy stale zażywają leki, szczególnie leki moczopędne i stosowane przy schorzeniach psychicznych. Podczas wysokich temperatur organizm się odwadnia, a stężenie leku w organizmie staje się większe, a wtedy bardzo łatwo o przedawkowanie.

 

Ciekawostka

Organizm ma wiele naturalnych sposobów radzenia sobie z przegrzaniem organizmów, jednym z głównych jest wydzielanie potu przez gruczoły potowe. Jest bardzo ważne by organizm w ten sposób mógł naturalnie schłodzić temperaturę ciała. Nie powinniśmy chemicznie blokować tego procesu. Podczas intensywnych upałów możemy stracić nawet 12 litrów wody.

Call Now Button